Mexico - Mayové – historie, život, náboženství
Základní časové rozdělení:
-
období předklasické (Stará říše): od
r. 1500 př. n. l do r. 317 n. l.
-
období klasické (Nová říše): od.
r. 317 n. l. do r. 889 n. l.
-
období poklasické: od.
r. 889 do r. 1697
O vzniku mayských kultů:
-
V
předklasickém období postupně rostla moc kněžské třídy nad
obyvatelstvem země. Důvod tohoto mocenského rozmachu není snadné
zjistit: mayští kněží totiž neměli co svým věřícím nabídnout.
Má se za to, že na evropské, africké a blízkovýchodní půdě umožnila
snadné ovládání poddaných nutnost společné práce na složitých
zavlažovacích zařízeních, bez nichž nebylo možné přežít. Na yucatánu
takové podmínky nebyly. Pemzum znalostí, kterými mayští kněží disponovali
bylo jen těžko hmotně ocenitelné: i přes dokonalou znalost
astronomie nebyli nejspíše v tak klimaticky proměnlivém prostředí,
jakým je yucatán, schopni předpovídat počasí. I ostatní jejich objevy
(matematické znalosti, objev písma …) postrádají hmotnou využitelnost. Lze tedy
uzavřít, že přibližně počátkem klasické éry byli skoro
všichni američtí indiáni přesvědčeni o nutnosti dodržovat
ritus: proč a jak takové přesvědčení vzniklo je ovšem
záhadou.
Základní rysy mayské civilizace:
1.
Intenzivní
styk jednotlivých skupin obyvatelstva. I přes značný rozsah mayské
kultury (oblast o rozloze asi 260 000 Km2) je doloženo, že po tomto území se
velmi rychle šířily veškeré nové myšlenky, jako např. úpravy
kalendáře, náboženská ikonografie (symbolika). Tato skutečnost je
důkazem vzájemného styku vládnoucích tříd, který zahrnoval
pravděpodobně výchovu a výměnu kněžstva a
pravděpodobně I zaškolování řemeslníků.
2.
Protiklad
užitných předmětů a předmětů náboženského ritu.
Rituální zděné stavby jsou velkolepé, avšak zcela nefunkční (lze
dokonce s úspěchem pochybovat o tom, zda v nich kněží vůbec
bydleli). Naopak pozůstatky běžná architektura se v podstatě
nedochovali. Lze tedy předpokládat, že při stavbě domů se
mayové (ti mayové, kteří budovali překrásné zděné chrámy)
omezovali na dřevo a došky.
3.
Málo husté
osídlení mayských oblastí. Předpokládaná hustota osídlení mayské oblasti
je 11,5 obyvatel na km2. Stejně tak nedocházelo pravděpodobně ke
koncentraci mayů do velkých sídlišť. Osídlení území bylo spíše rozptýlené,
kdy jednotlivé rodiny osidlovali obhospodařovanou hospodářskou
půdu. V archeologických teoriích Evropy je urbanizace synonymem
civilizace. U Mayů to však neplatí.
4.
Mayský postoj
ke kvalitě a kvantitě práce. Nelze předpokládat, že mayští
rolníci byli nějak hromadně odváděni k pracem na stavbě
chrámů a jiných monumentů své doby. Jak rozloha mayských staveb
(největší mayské pyramida nepřesahuje objemem 1/20 pyramidy Slunce v
Teotihuacánu, která zase není větší, než Ľ objemu Cheopsovy pyramidy v
Gize), tak i úroveň jejich propracovanosti svědčí spíše o tom,
že stavby byly postaveny z větší části kvalifikovanýma rukama k tomu
vyučených řemeslníků různých profesí. Pouze malá část
hrubé práce byla prováděna prostými zemědělci, jejichž úkolem
bylo spíše stavitele (řemeslníky) živit, než přispívat vlastní
nekvalifikovanou prací. Jenom takovým způsobem (důslednou
specializací) mohlo roztroušené (viz bod 3) a ekonomicky chudé obyvatelstvo
dosáhnout vysoké intelektuální úrovně.
- Klasické období
- klasické období lze rozdělit na
2 periody:
- starší
klasické období – r. 317 – 593
- mladší
klasické období – r. 593 – 889
- Střední oblast (Petén -
Guatemala, Belize, Jižní Campeche – Mexico)
- v klasickém
období těžiště mayské civilizace, které se zde udrželo přibližně
570 let
- správa
- vysoce
organizovaná a velmi trvalá správa územně velmi rozsáhlých celků
- opět narážíme
na otázku, jak byla správa vynucována (stejně, jako výše položená otázka
jak mayové přijali své kulty): ani v jednom z případů nemohly
být obyvatelstvu nabídnuty ani materiální výhody (jako např. zmíněná
výstavba zavodňovacích kanálů v oblastech Afriky a blízkého východu)
ani materiálně využitelné znalosti; stejně tak ovšem nemohla být
správa represivně vynucena, vzhledem ke značné rozptýlenosti obyvatelstva
– m.j. i z toho důvodu zřejmě obyvatelstvu nevládli (jak
alespoň vyplývá ze současných archeologických poznatků) žádní
silní vládcové či dokonce tyrani. Takový stav zřejmě
umožňovalo mírné a disciplinované mayské obyvatelstvo, podivuhodně
jednomyslné v názoru na to, jak se správně chovat (názorům, že šlo o
bojácnost a stádnost lze oponovat názorem lorda Moultna, který říká, že
„měřítkem civilizace je míra lidské poslušnosti vůči tomu,
co nemůže být vynuceno“ – v tom ohledu tedy stáli mayové vysoko).
- kalendářní záznamy
- datování
stél, které byly vytvářeny k oslavě konců katunů (období
trvajících 19,71 let)
- první datovaná
stéla pochází z. r. 317 z Uaxactúnu; zvyklost datování stél se rychle
rozšířila: ve 4. století po městech v blízkém okolí Uaxactúnu, v 5.
století již datuje stély cca. 10 mayských měst (např. Palenque
či Copán) a v 6. stol se již datované stély staví ve všech částech
Yucatánu
-
rozklad a úpadek klasické kultury
- vědci se
nemohou shodnout, existuje mnoho teorií, které však lze vždy vyvrátit:
zemětřesení (protiargument: neexistuje taj rozsáhlá kultura zanikla z
důvodu tektonické či sopečné činnosti), změny podnebí
(nelze prokázat, že k nim došlo), epidemie (nemoci, které by připadaly v úvahu
se začaly šířit až po jejich zavlečení evropany na americký
kontinent), podrobení cizím národem, občanská válka (neexistují žádné
důkazy, naopak, veškeré archeologické nálezy mají až
neuvěřitelně mírový charakter), vyčerpání půdy (je
možné v Peténu, nepřipadá ale v úvahu např. v Copánu)
- jediným
přijatelným vysvětlením tak zůstává prosté a zároveň
složité vysvětlení: odkudsi se vzal a nějakým způsobem byl mayi
přijat za svůj (stejně, jako původní kult – bez zjevných
příčin) uspořádaný soubor myšlenek, týkající se smyslu lidské
existence – zrodila se nová filosofie
-
Severní oblast (mexické státy Campeche – severní část, Yucatán a Quintana
Roo)
-
ve starším klasickém období v pozici závislosti na Peténu (Střední
oblasti)
-
nejstarší yucatánské datum je vročení 475 v Oxkintoku
- v klasickém období v této oblasti
existovalo 10 mayských měst: Xtampak, Etzná, Holaktún, Oxkintok, ostrov
Jaina, Tzibanche, Ichpaatún, Tulum, Cobá, Chichén Itzá
- není pravda, že by postupně
upadající jižní kultura přenesla těžiště své kulturní aktivity
na sever, kde by prožila svou renesanci: jde spíš o to, že sever se v klasické
době vyvíjel v mnohém nezávisle na Peténu (a to do té míry, že mezi
oblastí Puuc, představovanou typicky sidlíštěm Rio Bec a oblastí
Petén vedla ostrá kulturní hranice, která byla snadno rozpoznatelné zejména v
některých oblastech života a tvorby, jako např. v keramice), tato
silná puucká kultura pak po vyčerpání kultury peténské nejspíše zaujala
její místo a nahradila ji
- tímto kulturní přesunem,
představovaným zánikem střední, peténské kultury a jejím nahrazením
severnější kulturou puuckou se centrum činnosti mayů
přeneslo z Peténu na Yucatán: v 9. stol. se puucká kultura rozšířila
po celé severní polovině ostrova a její stavitelská dovednost dosáhla
vrcholu své elegance
- Poklasické období
- nositelem kulturního dědictví
mayů jsou města v Severní oblasti (viz výše)
- do rozvoje puucké kultury prudce
zasáhl výboj mexického kmene toltéku na konci 10. století
- rozdělení poklasického období:
-
chichénitzejské (1000 – 1200)
-
mayapánské (1200 – 1441)
- architektonické změny
učiněné pod vlivem toltéckých vládců:
1.
Sloupořadí
uvnitř budov nebo k budovám přiléhající
2.
Okrouhlé
chrámy (Caracol)
3.
Používání
motivu opeřeného hada na sloupech, balustrádách, stěnách
4.
Motivy
zvířat (jaguárů, supů), držící v drápech lidské srdce
5.
Tzopantli –
stěny lebek
6.
Motivy
Atlantovských postav se zvednutýma rukama, držící stupeň nebo vrchní práh
7.
Postavy
válečníků na oltářích, sloupech
8.
Motiv Chac
Moola
9.
Skulptury
nosičů standart (skulptury s nataženýma rukama s otvorem mezi nimi –
určeny pravděpodobně k držení žerdí s vlajkou)
10.
Motiv lidské
oběti na malbách (obětování vyrváním srdce zaživa)
- poklasická díla
pravděpodobně vznikala za asistence toltéckých kněží, kteří
dělali náčrty, podle nichž mayští umělci vytvářeli
architektonická a sochařská díla; díla zkušenějších mayských
umělců byla technicky I esteticky vytříbenější, než díla
umělců tulských – na druhou stranu však (vzhledem k tomu, že šlo o
pouhé „překreslování“ přikázaných motivů, jejich symbolika byla
tvůrcům cizí) často postrádají životnost
- způsob obsazení Yukatánu
Toltéky:
- Nadvláda toltéckých kmenů nad
May nebyla pravděpodobně dosažena pouze vojenskou silou. Ruku v ruce
s vojenským ovládnutím oblasti šlo rozšíření toltéckého kultu, který ovšem
nebyl Mayům s největší pravděpodobností vnucen, byl jimi spíše
přijat svévolně. Zejména uctívání velekněze Kukulkana bylo velmi
spontánní a hluboké – mayové jej ctili pro jeho přednosti, zejména pro
jeho umírněnost a střídmost. Důkazem pro tato tvrzení je
následné opuštění Chichén Itzá a založení Mayapánu: toltéčtí
kněží, náslupci Kukulkana již nevynikali takovými přednostmi jako
Kukulkan sám a obyvatelé proto radši opustili město a založili nové.
Chichén Itzá však nebylo opuštěno z důvodu nesouhlasu s kultem, ale z
nesouhlasu s prostopášností a svévolí jeho vykonavatelů: důkazem toho
je, že Mayové v Mayapánu neobnovili svůj kult původní, pouze
„okopírovali“ ten, který na původní mayský kult „narouboval“ Kukulkan a
jeho soukmenovci v Chichén Itzá. Na tomto místě je nutné uvědomit si,
že toltécký kult mnohdy skutečně přímo „nasedal“ na náboženské
zvyklosti mayské a v mnohém se s nimi mísil. Základy mayské víry tak
přetrvaly, pouze byly propojeny s
četnými toltéckými „dodatky“, jako např. uctívání Opeřeného hada
(Kukulkana – Quetzalcoatla) či lidské oběti (které byly ovšem
občas praktikovány I před toltéckou expanzí).
-
ve správě byl naopak důsledně převzat toltécký přístup
- Toltékové jsou
uvyklí vládnout spíše městům, než rozptýleným
zemědělcům. Z toho důvodu soustředili mayské
obyvatelstvo okolo velkých přírodních studní (cenotů), které byly
jediným zdrojem sladké vody na S. Yucatánu. Naproti tomu Puucká oblast byla
připravena na rozptýlené obývání tak, že obyvatelé se zde soustředili
okolo soustavy uměle vyhloubených nádrží (chaltunů). Toltékové
přesunuli Maye z Puucké oblasti na S. jednoduše tak, že soustavu
chaltunů vyřadili opakovanými sabotážemi z provozu. Obyvatelům
tak nezbylo než oblast opustit a přesunout se do S. Yucatánu, kde nemohli
žít jinak, než v blízkém okolí cenotů – Toltékové tak dosáhli svého:
soustředili rozptýlené obyvatelstvo do měst a jejich
bezprostředního okolí. Puuc zůstal bez funkční soustavy
chaltunů neobydlen po 1000 let.
- Chichén Itzá
- na rozdíl od starších puuckých
sídlišť (které byly ovšem opuštěny ze shora uvedeného důvodu) se
Chichén Itzá vylidnilo postupně a před opuštěním tu
proběhlo období úpadku (což zjevně souvisí s výše nastíněnou
teorií o vyklizení města z důvodu nesouhlasu se způsoby
mayskotoltéckých panovníků)
- Mayapán
-
sídliště, obehnané hradbami s plochou více než 4 km2
- město bylo rozděleno na
posvátný okrsek, který byl obehnán druhou, nízkou zdí (její pozůstatky
ovšem archeologové nenalezli) a zbytek města
-
město bylo tvořeno asi 3500 domy, ve kterých bydlelo na 15 000 lidí
- domy stály na vyvýšených pozemcích
(kvůli odtoku dešťové vody) a většinou byly alespoň
částečně zděné; pozemek byl vymezen na sucho nakladenými
kameny, které tvořili nízkou zídku. Na pozemku si lidé pěstovali
zahrádky nepravidelných tvarů o ploše asi 1/10 ha. Mezi domy (resp. mezi pozemky) vedli
křivolaké uličky (podle nahodile vytyčených zdí, vymezujícím
pozemek). Tento typ osídlení (volně umístěné domy, pěstování
zahrad okolo domů) souvisí s přenesením života obyvatelů Maypánu
z venkova za městské hradby
- nejlépe zachované stavební
pozůstatky mayapánské doby představují města Tulum a Cobá a
památky na ostrovech Isla de Mujeres (Ženské ostrovy) a Conzumel
- Mayapán představoval ve své
době centrum celé Mayské říše v S. Yucatánu; nejprve však nebyl v této
pozici sám, nýbrž vládl v rovné pozici se dvěma dalšími centry: Chichén
Itzá a Uxmalem – hovoříme o tzv. Mayapánské konfederaci. Postupně se
veškerá moc koncentrovala v Mayapánu (v tzv. Mayapánském období, t.j. v letech
1200 – 1441)
Mayské kukuřičné zemědělství
- základní zemědělskou
plodinou byla kukuřice (lat.: zea mays), kterou také
pravděpodobně vyšlechtili asi 2500 let př. n. l.
- vzhledem k tomu, že v oblasti
Yucatánu neexistuji tažná zvířata (např. na orbu) a i kdyby zde
existovala, orba by kvůli malé hloubce ornice (cca. 30 cm)
nepřipadala v úvahu, mayské zemědělství se
přizpůsobilo daným podmínkám
-
mayské zemědělství spočívá ve:
1. vytyčení pozemku pokud možno
poblíž vesnice a vodního zdroje (vzdálenost od vesnice se obvykle v
současnosti pohybuje kdekoliv mezi 3 a 25 Km, existuje ovšem i
případ, kdy indiáni museli zdolat 80 Km od vesnice, aby nalezli vhodné
pozemky)
2.
rozdělení pozemku na čtverce o straně asi 20 m (tzv. mekate)
3.
vymícení lesa; mýcení probíhá na vrcholu období dešťů (stromy jsou
plné vody a lze je lépe porážet) průměrnou rychlosti 2 mekate za den
(na 1 rodinu obvykle připadá 100 mekate = mýcení obvykle trvá asi 50 dní).
K mýcení se dnes používá ocelových mačet, dříve kamenných seker.
4. vypálení vyschlého křoví;
obvykle v březnu nebo v dobnu. Okamžik pálení byl spojen s četnými
obřady a den žďáru vybírali kněží (např. v Copánu zapadá
slunce přímo za stélou 10 při pohledu od stély 12 dne 12.4. - tento
den byl považován za ideální pro vypalování milp)
5.
oplocení pole plotem z navršeného chrastí
6. osetí pole; pole se osévá tak, že
maya vyhloubí secí holí do půdy asi 10 cm hluboký otvor ve vzdálenosti asi
1m od sebe. Do jedné jamky pak položí asi 6 kukuřičných semen,
někdy i jedno semeno fazole - fazole užívá stvol kukuřice (vysoké zde
až 450 cm) jako přirozenou oporu. Seje se obvykle v průběhu
května)
7. odplevelení pole; dříve se
odplevelení provádělo ručně - plevel byl vytažen i s kořen.
Vzhledem k tomu mohli staří mayové osévat jedno pole až 7-10 let po
sobě (než došlo k vyčerpání půdy). Dnes se používá k odplevelení
pole mačeta - vzhledem k tomu plevel na poli vysemeněni a po každém
odplevelení jej vyroste několikanásobně víc. Proto je dnes možné pole
osévat max. 2 roky po sobě - druhým rokem je pole třeba odplevelovat až
3 x ročně.
8. ohýbání lodyh - zvyk, který se
praktikuje pouze ve střední a Jižní Americe; pěstitelé tvrdí, že
ohnutím lodyhy zabrání tomu, aby do klasu napršelo a zabrání tak napadení klasu
plísní
9. sklizení - listopad až duben:
kukuřice se sklízí podle potřeby. Odstranění šlupky pomocí
jehlice ze dřeva, kosti nebo parohu
10.
vyloupání kukuřice
a)
ruční
b) nakladením
klasů do visutých sítí, do kterých se následně mlátí klackem až zrna
vypadají na zem
c)
nakladení klasů na lešeníčko z tyčí a vytloukání zrn dlouhými
bidly
- výnos
kukuřice
- skutečností historického významu
je, že za pouhých 190 pracovních dnů v roce pěstitel vypěstuje
na milpě 2x tolik kukuřice, než jeho rodina (včetně
hospodářských zvířat, které staří mayové neměli)
spotřebuje – toto číslo se ovšem týká rodin současných, jejichž
potřeby jsou o dost vyšší, než potřeby starých mayů
- 190 pracovních dnů
postačuje na vypěstování takového množství kukuřice, že (obvykle
pětičlenné mayské rodině) stačí nejen na obživu, ale
pohodlně i na směnu (prodej) za věci, jež rodina sama
nemůže vyrobit – obejde-li se tedy hospodář bez nákupů a
nevlastní-li mnoho domácích zvířat, vypěstuje dostatek kukuřice
na roční obživu své pětičlenné rodiny za 76 pracovních dnů
a nemá-li domácí zvířata vůbec (což staří mayové nevlastnili),
pracuje na obživu své rodiny 48 dní v roce (!)
- zbytek času (tedy
průměrně 300 dní v roce!) mohli mayové věnovat na
pěstování kultu, stavbu chrámů či nepřímo podporovat jejich
výstavbu (vypěstováním potravy pro stavebníky a umělce) a
podpoře panovníka, šlechty a kněží (pěstování obživy pro
ně) – nelze se tedy divit, že mayský kult včetně památek, které
po něm zůstaly dosáhl tak vysoké úrovně, mě-li maya
průměrně 300 dnů v roce na jeho podporu
Politická a společenská organizace
- hlavou společenského
upořádání byl tzv. halach uinic (pravý muž) – územní náčelník. Jeho
pravomocí bylo (spolu s radou složenou z předních náčelníků,
kněžích a zvláštních rádců /al cuch cabob/) určovat domácí a
zahraniční politiku. Ustavoval městské a vesnické náčelníky
(batabob), k nimž měl vztah podobný feudálnímu a z nichž mnozí byli jeho
pokrevními příbuznými. Byl zřejmě I nejvyšší církevní autoritou.
-
společenské vrstvy
- šlechta
(almehenob)
- batabové –
městští a vesničtí náčelníci, podřízení halach uinicovi;
působili jako místní soudci a jako orgány výkonné moci (šlo-li o věci
neobvyklého významu, radil se s halach uinicem). V poklasickém (a možná I
klasickém) období se rekrutovali z rodové šlechty (almahenob), byli však
ustaveni halach uinicem. Za války byli podřízení společnému vrchnímu
veliteli, sami však veleli svým válečníkům. Batab předsedal
místní radě.
- ah cuch cabob –
podřízení batabů, stojí (v počtu 2-3) v čele městských
čtvrtí, rozhodnutí batabů se muselo podrobit jejich názoru
- nacom – volený
válečný stratég. V době úřadu se musel podřídit velmi
přísným pravidlům, kladoucím nároky na jeho osobní život. Jeho úkolem
bylo určovat bojovou strategii, kdežto dědiční náčelníci
batabové veleli svým válečníkům podle jejich příkazů
- ah holpopob („ti v
hlavách rohože) – jejich funkce není tak jasná jako předchozí;
zřejmě byli jakýmisi spojkami batabů s lidem + byli tako správci
tzv. popolny (domu, kde se scházeli muži k projednání veřejných
záležitostí)
-
tupilové – městští konstáblové: stáli v čele donucovacího útvaru
-
kněžstvo (ahkinob)
- v čele stojí
velekněz pro celý Yucatán, podle Landy se mu říká ahuacan Mai (Mai je
ovšem časté rodové jméno, tekže správně byla tato funkce
pravděpodobně nazývána ahuacan)
- neměl k ruce
žádné přímé podřízené, věnoval se převážně vědám, udílel rady náčelníkům,
zajišťoval kněze pro města, bylo-li jich zapotřebí,
zajišťoval jejich vzdělání, přezkušoval je ve vědách a
kultu
-
chilamové – kněžská třída věštců, kteří tlumočili
lidu vůli božstev
- nacom - kněz volený na doživotí,
vykonával důležité činnosti při obětních obřadech
(otevíral hruď obětovaným); jeho pomocníky byli 4 chacové
- ahkinové („ti od
slunce“) - kněží obecně; skutečnost, že mezi mayskou šlechtou a
kněžími nedocházelo ke třídním bojům lze patrně
přičítat tomu, že zástupci obou tříd byli často velmi úzce
zpřízněni
-
prostý lid (ah chembal uinicob)
- povinnosti:
- svou prací žili
jednak sami a jednak měli povinnost živit šlechtu, kněžstvo a
specializovanou část obyvatelstva (řemeslníky);
- tato výživa
probíhala převážně formou povinných odvodů halach uinicovi,
darů místní šlechtě a
kněžím
- navíc se (i když
nikoliv v přehnané míře) zapojovali i do stavby obřadních
středisek či sacbe
-
konečně povinností lidu bylo i skládat oběti bohům
-
půda byla považována za vlastnictví obce a byla obdělávána
společně
- prostý lid žil na
okraji města či vesnice; vzdálenost domu od náměstí závisela na
mužově postavení ve společenské hierarchii
-
otroci (ppencatob)
-
otrokářství zřejmě existovalo v klasickém I předklasickém
období
- otokem se
člověk stával:
-
1. Narozením se otrokyni
- 2. Trestem za
krádež (otrok musel vlastní prací odčinit způsobenou škodu,
někdy však zůstával otrokem až do smrti)
- 3. Zajetím ve
válečných výbojích (zaměřeným především na získání
otroků a lidských obětí – obvykle lidé vyšších společenských
vrstev byli okamžitě obětování, zatímco prostí občané se obvykle
stávali otroky v majetku bojovníka, který konkrétní osobu zajal)
-
4. Osiřením
- s otroky byl
veden čilý obchod
- Náboženství a božstva
- prvním náboženstvím Mayů bylo
pravděpodobně uctívání přírody a zosobňování
přírodních sil (ještě v době kočovného života) - tato forma
náboženství nevyžadovala žádnou velkou formální organizaci: modlitebnou byla
rodinná chýše, knězem hlava rodiny
- spolu se zemědělstvím
přišel usedlý způsob života a
více volného času - náboženství se stalo organizovanějším a božstva
bytostmi specializovanějšími; vzniklo kněžstvo, jehož úkolem bylo
tlumočit lidu vůli božstev; vznikla potřeba chrámů, které
byly co nejlépe uzpůsobeny svému určení
- na počátku 4. stol byla
náboženství pevně zakotveným, vyspělým kultem, založeným na spojení
primitivní personifikace přírody se složitou filozofií, budovanou kolem
zbožštění nebeských těles a uctívání času (kalendáře). Toto
náboženství, přestože bylo i vírou prostého lidu nebylo (a vzhledem ke své
složitosti ani nemohlo být) nikterak laické; vykládalo jej a sloužilo mu (a
vlastně jej i vytvářelo) pevně organizované kněžstvo, složené
z astronomů, matematiků, proroků.
- v
klasickém období dosáhlo mayské náboženství svého vrcholu - později se
víra i praktiky zvrhly v krvavé orgie
- s příchodem Mexičanů
(výbojných indiánských národů ze severnějších oblastní země,
zejm. pak toltéků se víra a praktiky jí doprovázející skutečně
zvrhly v nezřízené uctívaní kamenných podob bohů a nekonečné
obětování jim (především pak lidské krve, oběti nejmilejší)
- poslední změnou prošlo mayské
náboženství v 16. století v důsledku konquesty; španělé postupně
nahradily původní ritus křesťanstvím; přes násilnou
kristianizaci se některé prvky původního náboženství zachovaly:
logicky ovšem nikoliv složité prvky ritu, vytvořené k poctě nebeskému
řádu a uctění kalendáře, ale prvky původní, prvky
přirozeného základu mayského lidového náboženství. Důvod
samozřejmě spočívá v tom, že mnohdy násilná kristianizace, prováděná konquestadory
směřovala v první řadě vůči kněžím jakožto
nositelům složité kulturní a náboženské tradice. Likvidací kněžích
tak došlo ke zničení oné sofistikované a matematicky vynikající filosofie
mayského náboženství a přežily pouze ony původní, v lidu
zakořeněné prvky tradičního náboženství. Božstvo úrody a
plodnosti Chac je tak stále živou postavou současného mayského panteonu.
-
kosmogonie (představy o vzniku světa)
- stvořitelem byl bůh Hunab
(Hunab Ku), otec Itzamny, vůdce mayského panteonu; Hunab byl každodennímu
životu mayů tak vzdálen, že v něm hrál jen pramalou úlohu
-
před současným světem existovaly tři jiné:
- první byl obýván
trpaslíky (sayami uinicob), neboli staviteli, kteří postavili velká, nyní
již zřícená města. Pracovaly za tmy, protože slunce ještě nebylo
stvořeno. Když slunce poprvé vyšlo, trpaslíci se proměnili v kámen a
jejich obrazy lze v ruinách měst nalézt ještě dnes. První svět skončil všeobecnou
potopou (haiyococab - voda po zemi)
-
druhý svět byl obýván „urážeči“ (dzoloby) a skončil druhou
potopou
- třetí
svět byl zalidněn mayi, prostými lidmi (mazehualoby); tento svět
skončil třetí potopou (hunyecil či bulkabal - ponoření)
- současný,
čtvrtý svět je obydlen směsicí všech předchozích obyvatel
poloostrova Yucatánu; i ten bude případně zničen čtvrtou
potopou
- mayské náboženství má silně
dualistické tendence, projevující se věčným zápasem dobra a zla;
tento zápas je znázorněn na mnoha vyobrazeních: bůh plodnosti Chac
pečuje o mladý strom, kdežto Ah Puch jej láme vejpůl
- mayové si představovali, že nebe
je uspořádané ve 13 vrstvách, přičemž nejnižším z nebí je sama
země; v čele každého z nebí stoji jedno z 13 božstev, tzv. božstev
horního světa - Oxlahuntiku
- v mayské mytologii dále existovalo 9
podsvětí, uspořádaných rovněž ve vrstvách, přičemž
každé z nich mělo v čele opět jedno z božstev podsvětí
(dolního světa neboli Bolontiku)
- bohy mayové usmiřovali
různými obřady; všechny důležité ceremonie většinou
začínali půsty a zdrženlivostí, jakousi přípravnou očistou
- očista byla úzkostlivě dodržována a porušení se považovalo za
těžký hřích. Očista bylo pro kněží povinná, pro ostatní
dobrovolná. Důležitou součástí mayského kultu byly oběti, které
zahrnovaly od potravy, přes přinášení všemožných ozdob a cenností po
oběti lidské (ty zejména v období poklasickém)
-
mayové věřili v posmrtný život
- do ráje přicházeli rovnou
bojovníci, padlí v boji, ženy, zemřelé při porodu a kněží;
stejně tak i sebevrazi, kteří zemřeli oběšením
-
mayský ráj je místem radostí, hojnosti jídla a pití, místem, kde není utrpení
- ti,
kdo byli v životě špatní, sestupují do pekla (Mitnal), kde je
ďáblové trýzní hladem, zimou, únavou a hořem. V čele nejhlubšího
pekla, 9. Bolontiky stojí sám Hunhau, Pán smrti, obdoba našeho knížete pekel.
-
mayský panteon
- z klasického období nezbylo mnoho
dokladů, podle který by bylo možno usuzovat na postavení jednotlivých
bohů mayského panteonu; z poklasického období se naopak (díky kodexům)
uchoval materiál s vynikající důkazní hodnotou v tomto směru.
Vzhledem ke kulturní kontinuitě klasického a poklasické období je možné
soudit, že mayský panteon zůstal ve velké míře po v obou obdobích
stejný, až na dvě výjimky:
-
1. zavedení nového božstva, které bylo vlastně zbožněním vůdce
Toltéků - Kukulkana
- 2. rostoucí význam
boha deště a plodnosti, Chac (vzhledem k tomu, že Yucatánské podnebí je
daleko sušší, než Peténské)
-
Itzamná, Pán nebes
-
syn Hunab Ku, Svořitele
-
je představován jako starý muž s bezzubými čelistmi a povislými
tvářemi
-
existují dva glyfy (znaky) pro jeho jméno:
1.
zkonvencializované zobrazení jeho hlavy
2. základní část
druhého glyfu je znak pro den Ahau; tento znak znamená „král, císař,
monarcha“ a označuje tak Itzamnovo postavení jako hlavy panteonu
- podle jedné z
variant prý Itzamná byl knězem, který na Yucatánu pojmenoval jednotlivá
místa a rozdělil půdu
- m.j. je Itzamná
pánem dne a Slunce, zatímco jeho žena Ixchel je patronkou noci a měsíce;
variantou Itzamná pro toto jeho poslání je Kinich Ahau, který také bývá
označován za boha Slunce
-
Itzamná byl bohem dobrotivým
-
Chac, božstvo deště
- je zobrazován s
dlouhým nosem a dvěma zkroucenými tesáky, vystupujícími z jeho úst; na
hlavě má obvykle zauzlenou pásku
-
i pro jeho postavu existují dva glyfy
1. oko, které má
někdy tvar T (což podle některýh badatelů znamená oko, z
něhož se řinou slzy, symbolizující patrně déšt)
2.
základní část druhého glyfu je znak pro den Ik
- mayové jej považovali
za čtyřjedinné božstvo; každá z jeho variant pak byla bohem jedné ze
světových strana a byla označována svou vlastní barvou:
-
Chac Xib Chac, rudý muž, byl bohem východu
-
Sac Xib Chac, bílý muž, byl bohem severu
-
Ex Xib Chac, černý muž, byl bohem
západu
-
Kan Xib Chac, žlutý muž, byl bohem jihu
- podobně jako
Itzamnova varianta - Kinich Ahau - přejímal jeden z Itzamnových
úkolů, i Chac má svoji variantu, kterou představuje zvláštní božstvo
větru; obvykle však samostatný bůh větru není rozeznáván a tato
funkce je přisuzována Chacovi
-
Chac byl bohem dobrotivým
-
Yum Kax, božstvo kukuřice
- býva
zpodobňován jako mladík, někdy s kukuřičným klasem v
ozdobě hlavy; při jeho vyobrazeních bývá (ve srovnání s jinými
božstvy) nejvýrazněji patrná deformace hlavy
- glyfem pro jeho
jméno (jeho základem) je glyf pro den Kan (kteréžto označení opět
znamená kukuřici), ze kterého někdy může vyrážet
kukuřičný klas
-
jako patron rolnicí se ve vyobrazeních často zabývá rolnickými pracemi
- jméno tohoto boha v
klasickém období s určitostí neznáme, zdá se však, že v raně
poklasickém období jeho osoba splynula s osoba Yum Kaxe, pána lesů,
obecnějšího božstva rolnictví
-
šlo o božstvo dobrotivé
-
Ah Puch, božstvo smrti
- místa hlavy má na
vyobrazeních lebku, holá žebra s trnovitými výčnělky; pokud je
tělo obaleno masem, je nafouklé a jsou na něm černá
kolečka, značící rozklad. Atributem jeho podoby bývají ozdoby z
rolniček - někdy je má vevázány do vlasů nebo je nese na stuhách
na předloktí a na nohou, často jsou pak připevněny k
tuhému, jakoby nabíranému límci. Tyto rolničky se staly obecně
symbolem smrti - viz nálezy v obětním cenotu v Chichén Itzá.
-
dva glyfy:
1. hlava mrtvoly se zavřenýma očima
2. hlava boha
samotného, bez nosu a s bezmasými čelistmi; před hlavou bývá
přikreslen obětní nůž
-
s božstvem smrti bývá často spojován znak, podobný našemu %
-
božstvo smrti je patronem dne Cimi, což znamená „smrt“
- božstvo smrti je
samozřejmě božstvem nedobrým; jeho stálými průvodci byli pes,
pták Moan a sova, považovaní za zlá znamení přinášející smrt
-
Xaman Ek, božstvo Severky
-
zobrazován bývá se zdviženým nosem a červenými značkami na hlavě
- glyfem jeho jména
je jeho hlava, podobná hlavě opičí; hlava s dalším obrazcem před
ní je glyfem pro sever
- někdy je
zmiňován jako průvodce obchodníků - to díky tomu, že severka je
v zeměpisných šířkách Peténu a Yucatánu jedinou hvězdou, která
během roku výrazněji nemění podobu a může tak být
spolehlivým orientačním bodem na noční obloze
-
objevuje se ve spojení s Chacem, byl zřejmě patronem dne Chuen
-
Ek Chuah, velitel černých válečníků
- bývá zobrazován s
povislým spodním rtem; bývá obvykle černě pomalován - černá je
barva války
-
glyfem pro něj je černě orámované oko
-
býval chápán jako dvojice božstev
- jako bůh
války, zobrazovaný s kopím v ruce při válečných scénách, někdy i
jak poráží jiné božstvo války - v této pozici byl pochopitelně bohem
nedobrým
- jako božstvo
obchodních cestujících, zobrazovaný s rancem na zádech - zde je Ek Chuah
božstvem dobrým
-
Ek Chuah také býval patronem kakaa
-
Božstvo války, obětí a násilné smrti
- k jeho stálé
charakteristice patří černá čára, která mu
částečně obkružuje oko a je protažena dolů po tváři
-
gyfem pro jeho jméno je jeho hlava, před níž je napsáno číslo 11
-
býval patronem dne Manik
-
někdy býval vyobrazován ve společnosti boha Ah Puche
-
mayové v něm spatřovali nikomu nepodléhající božstvo
-
Božstvo větru (Kukulkan?)
-
o samostatné existenci božstva větru neexistují doklady
-
na druhé straně existuje těsná spojitost božstva větru s Chacem
(viz výše)
-
ztotožnění božstva větru s Kukulkanem je založeno na identické
asociaci v mytologii aztécké
-
Ixchel, bohyně záplav, gravidity, tkaní a Měsíce
- bohyně spíše
nepříznivého působení; zobrazována jako zlostná stará žena
(někdy ničí svět potopou), jindy bývá zobrazována jako samo
zosobnění ničivé vody; obvykle jsou kolem ní přítomny symboly
smrti a devastace - na hlavě mívá stočeného hada a sukni má ozdobení
zkříženými hnáty
- kromě této
podoby je manželkou Itzamnovou a jako taková je bohyní měsíce; kromě
toho je patronkou těhotenství a vynálezkyní tkaní
-
Ixtab, bohyně sebevraždy
- vyobrazena visící
na provaze se smyčkou kolem krku, oči má zavřeny (znamení smrti)
a na tváři má černé kolečko (symbol rozkladu)
-
bohové Oxlahuntiku, 13 pater horního světa (nebes)
-
současné jedno božstvo a 13 božstev samostatných
- neznáme jejich
podobu ani glyfy pro jejich jména, vědci však předpokládají, že
třináct číslic mayské početní soustavy je označováno
hlavami těchto božstev
-
bohové Bolontiku, 9 pater dolního světa (podsvětí)
-
i oni přijímáni v tomto dvojím smyslu
- každý z bohů
měl funkci patrona jednoho dne v mayském kalendáři: 9 patronů se
za sebou střídá v nekonečném sledu
-
neznáme podobu těchto božstev, známe však glyfy pro jejich jména
-
13 božstev katunů
-
katun = období dvaceti let, každé takové období má svého patrona
-
jména ani glyfy patronů katunů neznáme
-
božstva 19 měsíců
- jejich jména
neznáme glyfy však ano: některé z glyfů jsou znaky pro nebeská
tělesa, jiné podobu ptačích a vůbec zvířecích hlav, význam
některých tvar neznáme
-
božstva 20 dnů
- jak bylo uvedeno
výše ve výkladu o nejdůležitějších božstvech mayského panteonu, každé
božstvo bylo patronem jednoho z dvaceti dnů mayského kalendáře - v
současnosti však známe jen 7 takových patronů
-
náboženské rity a obřady
-
všechny mayské obřady se držely podobného schématu:
1.
předběžný půst a zdrženlivost, symbolické duchovní očištění
2.
výběr příznivého dne na základě věštby kněžího a volba
samotného obřadu
3.
vyhnání zlého ducha z věřících
4.
vykuřování obrazů božstev
5.
motlitby
6.
obět, pokud možno něčeho živého, t.j. zvířete nebo
člověka
-
oběť vyrváním srdce z živého těla oběti
-
oběť lukem a šípy
-
méně časté druhy obětí, jako například chichenitzenajské
vrhání obětin do cenotu
- po provedení
oběti se obvykle krví obětovaného zvířete či
člověka potíraly obrazy božstev a také samotní kněží
-
velmi specifickýmu byly obřady na konci 13 katunů
-
poprvé proveden v Uaxactůnu v r. 357
- k jejich
nejkonstantnějším rysem, který se udržel téměř 12 století (357 -
1519) bylo stavění stél (památníků, pokrytých hieroglyfy) na oslavu
konce katunu (velmi často datovaných)
- specifické obřady byly také
prováděny na oslavu nového roku a na konci každého kalendářního
měsíce