LET C-11, OK-JZE, v.č. 171511

olej na plátně, 60x40 cm
v soukromé sbírce

Let C-11 je jednomotorový dvoumístný dolnoplošník, určený pro pokračovací výcvik vojenských pilotů. Jedná se původně o sovětskou konstrukci z OKB Jakovlev. Drak koncepčně vycházel ze slavného válečného stíhacího letounu Jak-3. Trup byl upraven na dvoumístný s instalací méně výkonného hvězdicového motoru AŠ-21 o výkonu 700 k (515 kW). ČR získala vroce 1953 práva pro licenční výrobu těchto strojů.  Výroba se u nás rozběhla v nově postaveném závodu Let v Kunovicích a mezi roky 1953 a 1956 zde bylo vyrobeno přes 700 kusů. Přibližně 120 jich používala armáda a později Svazarm, zbytek šel na vývoz především do SSSR, ale také do Maďarska, Rakouska, Bulharska, Jemenu a dalších států. Velká část strojů dodaných do ČR byla v roce 1964 prodána do Egypta, tehdy již létaly převážně u Svazarmu, kde ve zvláštním režimu sloužily pro výcvik branců. Poslední C-11 dolétaly v roce 1977 v Mladé Boleslavi a byly tam následně uloženy.

Stroj v.č 171511 byl vyroben ve Strojírnách první pětiletky n. p. Kunovice v roce 1955 a poté předán čs. letectvu. Poprvé vzlétl 20.11.1955. V roce 1964 byl při náletu 699 h převeden Svazarmu a imatrikulován jako OK-JIL. Držitelem byl ustanoven středočeský krajský aeroklub Mladá Boleslav. Zde stroj létal ve známé „Boleslavské čtyřce“, vedené Jaroslavem Rákosem. V tomto aeroklubu letoun také dolétal a v roce 1980 se spolu s ostatními stroji ze čtyřky převedl do sbírek Leteckého muzea VHÚ. Poté byl nějaký čas uložen v depozitáři LM.

Počátkem 90. let uzrála myšlenka uvést i u nás do provozu historický letoun této kategorie. Prací se ujal tehdejší státní podnik Letecké opravny Kbely. Pro relativně dobrý technický stav byl vybrán právě OK-JIL. Generální oprava skončila 2. 10. 1991 záletem pilotovaným Jaroslavem Přádou při 839 letových hodinách.
Do letounu byl zamontován motor M-21, v. č. 214058, rok výroby 1959, z Avie Čakovice. Takto létal náš stroj po leteckých show až do podzimu roku 1998, převážně s piloty J. Přádou, J. Svárovským, P. Jirmusem a V. Peroutkou. Tehdy byl původní motor dolétán do generální opravy, a proto bylo letadlo odstaveno. Trvalo velice dlouho, než se podařilo prosadit další revizi draku a zajistit nový motor. GO se opět ujaly Letecké opravny Kbely ve spolupráci s leteckou firmou BMZ Air Service. Opravu a odbrždění dalšího motoru v. č. 212142 zajistily Letecké opravny Malešice. Znovu do provozu byl letoun uveden až 19. 6. 2003. Zálet provedl PhDr. Josef Tóth. Osvědčení o letové způsobilosti bylo vystaveno 19. 8. 2003 při náletu 965 hodin. Ke dnešnímu dni má zobrazený stroj nalétáno 1066 hodin při 626 startech a létá jej již jen Vladimír Peroutka.

Momentálně letoun čeká na další rozsáhlejší revizi draku a na další motor, který by měl dostatečnou rezervu letových hodin.


Prodejní informace:


Giclée reprodukce Limitovaná tisková edice
Giclée reprodukce na tiskovém plátně Hahnemühle Canvas Artist matte 340 gm2,


originální velikost 60x40 cm


 cena ... 1 500 Kč
                                        OBJEDNAT

 Připravuje se

Tisky a reprodukce je možné zaslat na dobírku
Poštovné v rámci ČR - 100 Kč



| Domů | Galerie | Tisky | Reprodukce | Kresby | Práce na zakázku |
Kontakt:
Vladimír Urbánek, tel: +420 607 524 356, email: vladimir.urbanek@kurzy.cz


NAVRCHOLU.cz