Jednoho krásného dne se v jednom betlémském chlévě narodil chlapeček
jménem Brian. Jeho otcem byl Nortius Maximus, setník v římské armádě,
a jeho matkou židovská žena jménem Mandy Cohenová. Stačilo velice
málo a malý Brian se mohl stát budoucím židovským králem, leč náhoda
tomu (ne)chtěla a nestalo se tak. Tři Mudrci si to na poslední chvíli
rozmysleli a od Brianovy kolébky odběhli do vedlejšího chléva, kde se
právě narodil chlapeček jménem Ježíš. Brianovu matku to pochopitelně
docela nakrklo, protože si s sebou odnesli taky zlato, myrrhu a vonné
balzámy, které měly původně patřit Brianovi.
Ačkoliv to tak na první pohled nevypadá, Monty
Pythonové svůj druhý celovečerní film nezamýšleli jako jednoduchou
a prvoplánovitou satiru na život Ježíše Krista (a to přesto, že jeden
z pracovních názvů snímku byl 'Jesus Christ: Lust for Glory' (Ježíš
Kristus: Chtíč po slávě)), ale spíše jako určitou paralelu k jeho
životu: film sleduje osudy Briana z Nazarethu, který se narodil ve
stejný den a na stejném místě jako Ježíš (pouze si ke svému narození
vybral špatný chlév) a přesto, že se o to sám vůbec nezasloužil,
stává se jakýmsi nedobrovolným Mesiášem a nakonec je také
ukřižován...
Uplynulo třicet let a z Briana je statný
mladý Žid se stálým zaměstnáním a nenávistí vůči Římanům. Jednoho
dne, když jako obvykle prodává v ochozech místního amfiteátru
nenáviděné imperialistické lahůdky ("Slavičí jazýčky! Játra střízlíků!
Mozečky pěnkav! Ocelotí slezina! Jaguáří uši! Vlčí bradavky! Smažení
netopýři! Vydří nosy!") se náhodou přichomýtne k výjezdnímu zasedání
revoluční židovské organizace jménem Lidová fronta Judeje (People's
Front of Judea - PFJ), ke které patří také dívka Judith, do níž je
zamilovaný, a poté, co dokáže svoji nenávist vůči Římanům, se stává
jejím novým členem.
Scény z různých zasedání PFJ patří k těm nejlepším
momentům v celém filmu: v nádherné parodii na revoluční politické
bojůvky se neustále schůzuje, vydávají se stanoviska a rezoluce,
vedou se 'diskuse' a nadává se nepříteli - nikoliv ovšem Římanům,
ale znepřáteleným revolučním organizacím jako jsou Judejská lidová
fronta (Judean People's Front - JPF) nebo Lidová fronta Judejského
lidu (Judean Popular People's Front - JPPF). Dokonalé jsou také scény
s revolucionářem, který se chce stát ženou, a tak se PFJ usnese, že
sice děti mít nemůže (což není ničí vina, dokonce ani Římanů), ale má
nezadatelné právo je mít...
Brianova první diverzní akce v rámci PFJ se zdá
být jednoduchá: pod rouškou noci napsat na zeď protistátní nápis:
'Římané, jděte domů'. Brianovy znalosti latiny ovšem nejsou vůbec
dokonalé, a jeho 'Romanes Eunt Domus' (Lidé nazývaní Římany oni jdou
dům) se přišedšímu římskému vojákovi příliš nezamlouvá a tak Briana
přinutí, aby stokrát a velkými písmeny na zeď napsal správný tvar:
'Romani Ite Domum'. Tento ohromný úspěch PFJ posílí a vede k mnohem
odvážnější akci: plán je dostat se pomocí kanalizace do Pilátova
paláce, unést jeho manželku a jako výkupné požadovat demontáž celého
Římského impéria během dvou dnů.
Dalším z jednoznačných vrcholů filmu jsou sekvence s
Pilátem Pontským a jeho přítelem jménem Biggus Dickus (Ptakus Velikus),
kteří oba trpí menší vadou řeči (každý jinou) a jejich zoufalé
pokusy promluvit k lidu nebo seřvat neposlušného vojáka vás zcela
spolehlivě dostanou pod sedadla. Velká škoda je, že z už natočeného
materiálu, který měl původně skoro dvě a čtvrt hodiny (a byl
sestříhán na výslednou hodinu a půl) vypadly scény s Pilátovou
manželkou, kterou hrál John Cleese - pokud byl (a on zcela jistě
byl) alespoň z poloviny tak dobrý jako Terry Jones v roli Brianovy
matky, stálo by to určitě za to.
Perfektně naplánovaná akce ovšem ztroskotá na tom, že úderné komando
PFJ se v kanalizaci potká s ještě údernějším komandem Kampaně za
osvobození Galileje (Campaign for Free Galilei - CFG) a nastane lítý
boj, při němž je většina účastníků zabita nebo zmrzačena. Brian je
nicméně zatčen a má být při nejbližší příležitosti ukřižován. Podaří
se mu ale využít nenadálé situace při audienci u Piláta, a poté, co
je na poslední chvíli zachráněn létajícím talířem, dokáže svým
pronásledovatelům uprchnout. Na svém útěku se ale omylem a proti
své vůli dostane do pozice Mesiáše s početnou skupinou následovníků.
I když riskuji, že se začnu opakovat, tak sekvence, ve
kterých zfanatizovaný dav bažící po spasení pronásleduje Briana,
patří opět k tomu nejlepšímu z celého filmu. Scéna, v níž se jeho
následovníci dělí na ty, kteří následují Brianovu botu (kterou omylem
ztratil na útěku před nimi) a Brianovu tykev (kterou neprozřetelně
věnoval jednomu žebrákovi), nebo scéna, v níž dav Briana do role
Mesiáše doslova nutí, jsou opět naprosto dokonalé a parodují
náboženský fanatismus a fundamentalismus spojený s davovou
hysterií a zaslepenou vírou stejně přesně, jako scény ze zasedání
PFJ parodují politické "revolucionáře".
Druhého dne je Brian po brilantnímu projevu ke shromážděnému davu
("We are all individuals! We are all different!") opět zatčen a při
nejbližší příležitosti má být (opět) ukřižován. Mezi Pilátovy dobré
zvyky ale patří propustit jednoho odsouzeného na smrt, a tak když se
mezi adepty na ukřižování nenajde žádný Weginald, Wodewick ani Wogew,
dostává šanci také Bwian. Když ale dobrá zpráva o jeho propuštění
dorazí, Brian je právě příliš zaměstnán tím, že visí na kříži,
nestačí se včas přihlásit ke své totožnosti a tak je rozhodnuto:
nezbývá mu nic jiného než svůj trpký osud očekávat s písní na rtech.
A abychom výčet nejlepších momentů filmu dokončili,
tak jeho závěrečná scéna, v níž si skupina ukřižovaných židů,
samaritánů, farizejů a saducejů v paprscích zapadajícího slunce zpívá
písničku 'Always Look on The Bright Side of Life' je zcela poprávu v
Monty Pythonovské encyklopedii označena jako "jedno z největších
zakončení, jaké kdy filmová komedie měla." A já za sebe dodávám:
jedno z největších filmových zakončení vůbec. Však si někdy, až vám
bude opravdu špatně, zkuste zazpívat nebo zapískat prvních pár taktů
a uvidíte, co to s vámi udělá... a tohle myslím smrtelně vážně.
Co dodat k této krátké rekapitulaci jednoho z nejvtipnějších a
nejzábavnějších filmů, jaké kdy byly natočeny? Snad jenom několik
faktografických údajů: film měla původně produkovat britská
společnost EMI, ale když si její zástupci přečetli finální verzi
scénáře, shledali ho příliš rouhačským a odmítli peníze uvolnit.
Na poslední chvíli přišla pomocná ruka (přesněji řečeno pomocné dva
milióny liber) od kytaristy skupiny Beatles George Harrisona, který
později řekl, že peníze poskytl proto, že se domníval, že to bude
jeho jediná šance, jak ještě někdy vidět nějaký Monty Pythonovský
film... (Harrison si ve filmu také zahrál miniaturní roli pana
Papadopoulose, ve které řekl jedno jediné slovo (typicky britské
"'ullo")).
Poprask a pozdvižení očekávané firmou EMI nicméně po uvedení
filmu přirozeně nastaly, a 'Život Briana' tak dopadl podobně
jako o deset let později Scorseseho 'Poslední pokušení Ježíše Krista
' (které můžeme shodou okolností také shlédnout v rámci letošního
ročníku Projektu 100) a byl náboženskými kruhy po celém světě označen
za rouhačský a kacířský. Nakonec byl ale film přes veškerou snahu
církevních představitelů zakázán pouze v několika státech Jižní
Ameriky a překvapivě také v Norsku (kde se směl promítat až od
poloviny osmdesátých let), což v sousedním Švédsku vedlo k originální
reklamní kampani, jejímž hlavním sloganem bylo: "Film, který je tak
vtipný, že ho v Norsku zakázali!" - potřebujete snad lepší
doporučení? ;-)
Monty Python's Life of Brian; Velká Británie 1979, 93 min;
Režie: Terry Jones; Scénář: Graham Chapman, John Cleese,
Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin;
Kamera: Peter Biziou; Hudba: Geoffrey Burgon; Hrají: Graham Chapman (
Brian, Melichar, Biggus Dickus), John Cleese (Reginald, Baltazar,
setník), Terry Gilliam (Frank, Geoffrey, žalářník), Eric Idle
(revolucionář(ka) Stan/Loretta, prodavač Harry, Mr. Frisbee III),
Terry Jones (Brianova matka Mandy, Šimon, Bob Hoskins), Michael Palin
(revolucionář Francis, Pilát Pontský, Mr. Big Nose), Sue Jones
Davisová (Judith).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
Převzato z kinofila