STAV PVHD V PRAZE (ÚNOR 2000)
Níže uvedené závěry semestrální práce vznikly v době, kdy jsme neměli přehled o většině projekční činnosti v oblasti preference veřejné hromadné dopravy v Praze. Omlouváme se tedy všem dopravním inženýrům, které jsme nevhodnou formulací, která zapříčinila špatné pochopení jednotlivých bodů, urazili (Na druhou stranu přivítáme možnost diskuse, která nám pomůže dostat se k podstatě jednotlivých problémů, o kterých zde píšeme.).
V oblasti PVHD se hlavně jejich zásluhou podařilo udělat první kroky k tomu, aby na základě kladných zkušeností byla přijata veřejností a hlavně politiky, jejichž nezájem je možné označit za hlavní brzdu rozvoje PVHD v Praze ve větší míře.
K jednotlivým "ne zcela dotaženým" bodům se budeme v nejbližší době snažit vytvořit takový komentář, aby byly pochopeny tak, jak byly myšleny.
- Problémy VHD, které je třeba řešit stavebně-technickými opatřeními (STO) PVHD, se především vyskytují
: a) tam, kde nabídka parkovacích míst nedostačuje poptávce, b) na radiálních komunikacích a úsecích silnic suplujících dosud nedokončené části městského okruhu, který má absorbovat hlavně městskou zdrojovou dopravu.
- Z finančních, prostorových, ale také z estetických důvodů nelze všude problémy řešit standardními prostředky (tzn. např. položením betonových prahů). Kromě samozřejmého vypracování studie dopravy v klidu (mnohé městské části tyto podklady nemají) je třeba aktivními kroky regulovat samotné zdroje dopravy ve městě, nikoli jen zoufale usměrňovat stále rostoucí proudy vozidel.
- Zdá se, že ze strany politiků nejde o cílevědomou službu občanům, ale o vykázání výsledku v závislosti na požadavcích veřejnosti (P+R). Některé způsoby preference nejsou zkoušeny v praxi (K+R, B+R atd.) i přesto, že byly usnesením RZHLMP 747/1996 konkrétně k realizaci zadány. Není ani výjimkou, že se podnikají prokazatelné protipreferenční kroky (hledání dalších parkovacích míst v centru atd.).
- Magistrát hl.m. Prahy povolil společnosti Evropark jednou vyhláškou (vyhl.MV 99/1989) obejít jinou (vyhl.MHMP 14/1997), a tak provozovat parkovací místa i tam, kde prokazatelně značně komplikují provoz VHD.
- PČR nemá zájem řešit problematiku parkování v centru, MP hl.m.Prahy na tuto činnost zase nemá pravomoci a obě složky se nechtějí dostat do konfliktu s problematickou vyhláškou. V tom všem se tak odráží naprostá anarchie v parkování v centru Prahy, jehož vyřešení je jedním z nejpodstatnějších prvků preference městské dopravy.