|
| | |
|
|
Slovnicek vytvarnych pojmu
- ABSTRAKCE
- umelecky smer, zamerne upousti od zobrazovani skutecnosti, pracuje s predstavami, vytvari vlastni skutecnosti lisici se od reality.
- ARABSKA GUMA
- pryskyrice. Vyrabi se ze stavy arabskych akatu, pouziva se v malirskych i fotografickych technikach. Bezna je i jako lepidlo na papir.
- ART DECO
- zkr. z francouztiny pro dekorativni umeni, oznacuje vsechny druhy vytv. umeni (obrazy, sochy, nabytek, interiery). Nejvyraznejsi bylo v polovine dvacatych let.
- ARTIFICIALISMUS
- malirsky smer, ktery vznikl ve 20. letech 20. stoleti. Tvurci jsou Toyen a Jindrich Styrsky. Jedna se o vytvarnou podobu basnickeho poetismu, ma abstraktni pojem reality, usiluje o maximum imaginace, je pojitkem mezi kubismem a surrealismem.
- ASAMBLAZ
- technika spojujici v obraze malirstvi se socharstvim. Na malbu jsou pridany trojrozmerne predmety (soucastky, casti nabytku, nadobi apod.).
- BAUHAUS
- umelecka skola zal. v r. 1919 ve Vymaru v Nemecku.
- DADA
- umelecky antismer, vyjadrujici vzpouru oficialnim metodam tvorby, povysuje hotove vyrobky na umelecka dila.
- EX LIBRIS
- puvodne vlastnicka nalepka majitele knihy k rozpoznani od dalsich vytisku jako ochrana pred odcizenim. Prevazne se jedna o grafiku. V soucasnosti neslouzi puvodnimu ucelu, ale jako samostatny sberatelsky druh.
- FUNKCIONALISMUS
- architektonicky sloh uzivany po 1. svetove valce. Funkcnost je nejdulezitejsi, stavby jsou pojimany racionalne, hlavnimi predstaviteli byli Le Corbusier, A.Loos, u nas K.Teige, J.Gocar.
- FUTURISMUS
- umelecky smer, vznikl v Italii v r. 1909, ohlasil rozchod s drivejsimi umeleckymi smery a nastup umeni budoucnosti s oslavou civilizace, s durazem na techniku, rychlost. Umeni ma byt videt a slyset, musi na sebe upozornovat, prekvapovat a drazdit, presto vsechno vychazel z kubismu.
- GRAFIKA
- zhotoveni otisku kresby nekterym ze zpusobu grafickych tisku: tisk z hloubky, tisk z vysky, tisk z plochy a sitotisk. Takove tisky jsou provedeny v omezenem mnozstvi, podepsany autorem a ocislovany, kazdy z nich je originalem.
- GUMOTISK
- drivejsi nazev pro ofset. Ve fotografii jde o specialni zpusob kopirovani z negativu na papir potreny arabskou gumou znecitlivelou chromovymi solemi. Tento zpusob dovoluje lepsi tonovani, a tim zdurazneni urcite nalady na fotografii.
- HAPPENING
- inscenovana umelecka akce tvorena vetsinou spojenim vice umeleckych projevu - divadelnim, hudebnim, vytvarnym, trvajici pouze po dobu "predstaveni".
- HLOUBKOVA BASEN
- kniha, kde na kazdem listu je vytvarny motiv a zaroven ma kazdy list nekolik ruzne tvarovanych otvoru, pridavanim nebo ubiranim stranek pri listovani se meni vytvarny celek.
- CHIASMAZ
- kolaz sestavena z velkeho mnozstvi malych kousku vystrizku, casto textovych, razenych do geometrickych utvaru.
- INSITNI UMENI
- - od slova insitni-vrozeny, pouziva se pro oznaceni naivniho umeni - neskoleny projev. Nejznamejsim naivistou byl Celnik Rousseau.
- INTERAKTIVNI UMENI
- vytvarne dilo zacne "ozivat" az po pusobeni jine sily, nejcasteji po dotyku divaka.
- KINETICKE UMENI
- vyuziva pohybu a svetla, byva spojeno s technikou. Poprve se objevilo v Bauhausu.
- KOLAZ
- podle franc. slovesa coller - lepit, technika poprve pouzita kubistickymi maliri. Jedna se o nalepovani kusu papiru, vystrizku apod. na plochu obrazu.
- KONCEPCE
- zpusob pojeti, pochopeni urciteho jevu, situace, napadu a jeho dalsi zpracovani.
- KONSTRUKTIVISMUS
- umelecky smer, ma pocatky ve 20. letech 20. stoleti v Rusku, vychazel z futurismu, duraz je kladen na funkcnost, konstrukcni a technickou slozku.
- KRIDOVA KRESBA
- nejdrive se pouzivala jen cerna krida, pozdeji se doplnila bilou, konecne se kombinuje s rudkami v siroke barevne skale, kresba kridou ma bliz k obrazu.
- KUBISMUS
- umelecky smer vytvarneho umeni, architektury a designu, kde realne tvary jsou zamerne geometricky stylizovany.
- KUBISMUS SYNTETICKY
- telesa ztraceji na obrazech svou hmotnost, vraci se barevnost, ale nezavisle na realite.
- LITOGRAFICKA KRIDA a TUS
- specialni druhy pro kresbu na litorafickem kameni.
- LITOGRAFICKY KAMEN
- jemnozrnny vapenec dokonale zbrouseny do roviny.
- LITOGRAFIE
- technika tisku z plochy. Kresba na litografickem kameni provedena litografickou tusi nebo kridou se preparuje kyselinou dusicnou ve vodnim roztoku arabske gumy, aby kamen odpuzoval mastne tiskarske barvy na nepokreslenych mistech. Tisk litografie se provede na litografickem lisu.
- MENHIR
- obrovsky opracovany kamen, zapusteny kolmo do zeme, komplex menhiru vzdy tvoril nejakou kultovni stavbu. Vznik tvorby menhiru se datuje do 2. tisicileti pred Kristem.
- MONOTYP
- z rectiny, otisk obrazku nejdrive namalovaneho olejovymi barvami na sklenene desce.
- OLEJOTISK
- nejstarsi druh fotolitografie, kdy se negativ kopiruje na litograficky kamen pokryty roztokem asfaltu v eteru a benzolu, vyvola se terpentinovym olejem. Vysledny obrazek pusobi jako kridova kresba.
- PEROKRESBA
- zkracene perovka, kreslirska technika (pouziva se i v litografii) pouzivajici jako nastroj pero (z rakosu, brku, kovove).
- PROLAZ
- vyrez v obrazu je nahrazen tvarove shodnym, ale motivove jinym vystrizkem.
- ROLAZ
- druh kolaze, kdy jedna ci vic fotografii nebo reprodukci obrazu je rozrezana na prouzky a pote stridave lepena za sebou.
- RONDOKUBISMUS
- kubisticky styl, kde ostre hrany jehlanu jsou vystridany kouli, valcem, pulvalcem. U staveb to jsou napr. kruhove basty vystupujicich z plaste budovy.
- SECESE
- umelecky sloh (i stavebni) pocatku 20. stoleti, silne dekorativni, rostlinne motivy, ornamenty. Typickym predstavitelem je A. Mucha, typickou stavbou pak Obecni dum v Praze.
- SERIOGRAFIE
- tez sitotisk, tiskova technika pouzivana v umelecke grafice. Tiskova forma je v ramu napnuta sitovina, jejiz nektere pory jsou opatreny proti pruniku barvy jine naopak barvu propousti, a to v mistech, ktera jako celek vytvori tisteny obraz. Vytvarne zpracovani sita se provadi bud rucni kresbou, nebo fotocestou. Vyhodou sitotisku je moznost tisku na ruzne materialy, nejen na papir (sklo, kuze, drevo ap.)
- SUCHA JEHLA
- graficka technika tisku z hloubky. Namet se vyryva do medene desky ocelovou jehlou. Nazev je odvozen od toho, ze jde o suche ryti bez pouziti kyseliny.
- SURREALISMUS
- styl navazujici na dadaismus, dila pusobi snove az fantaskne, casto popiraji prirodni zakony, smysl pro proporce apod. Autorem nazvu je franc. basnik G.Apollinaire.
- VERISMUS
- italsky umelecky smer konce 19.stol., usiluje o verne zobrazeni skutecnosti, treba i pomoci vlepovani realii do obrazu.
- XEROX
- tisk kopie na kopirce.
| |
| |
| | |
|