|
| | |
|
|
Slovníček výtvarných pojmů
- ABSTRAKCE
- umělecký směr, záměrně upouští od zobrazování skutečnosti, pracuje s představami, vytváří vlastní skutečnosti lišící se od reality.
- ARABSKÁ GUMA
- pryskyřice. Vyrábí se ze šťávy arabských akátů, používá se v malířských i fotografických technikách. Běžná je i jako lepidlo na papír.
- ART DECO
- zkr. z francoužtiny pro dekorativní umění, označuje všechny druhy výtv. umění (obrazy, sochy, nábytek, interiéry). Nejvýraznější bylo v polovině dvacátých let.
- ARTIFICIALISMUS
- malířský směr, který vznikl ve 20. letech 20. století. Tvůrci jsou Toyen a Jindřich Štýrský. Jedná se o výtvarnou podobu básnického poetismu, má abstraktní pojem reality, usiluje o maximum imaginace, je pojítkem mezi kubismem a surrealismem.
- ASAMBLÁŽ
- technika spojující v obraze malířství se sochařstvím. Na malbu jsou přidány trojrozměrné předměty (součástky, části nábytku, nádobí apod.).
- BAUHAUS
- umělecká škola zal. v r. 1919 ve Výmaru v Německu.
- DADA
- umělecký antisměr, vyjadřující vzpouru oficiálním metodám tvorby, povyšuje hotové výrobky na umělecká díla.
- EX LIBRIS
- původně vlastnická nálepka majitele knihy k rozpoznání od dalších výtisků jako ochrana před odcizením. Převážně se jedná o grafiku. V současnosti neslouží původnímu účelu, ale jako samostatný sběratelský druh.
- FUNKCIONALISMUS
- architektonický sloh užívaný po 1. světové válce. Funkčnost je nejdůležitější, stavby jsou pojímány racionálně, hlavními představiteli byli Le Corbusier, A.Loos, u nás K.Teige, J.Gočár.
- FUTURISMUS
- umělecký směr, vznikl v Itálii v r. 1909, ohlásil rozchod s dřívějšími uměleckými směry a nástup umění budoucnosti s oslavou civilizace, s důrazem na techniku, rychlost. Umění má být vidět a slyšet, musí na sebe upozorňovat, překvapovat a dráždit, přesto všechno vycházel z kubismu.
- GRAFIKA
- zhotovení otisků kresby některým ze způsobů grafických tisků: tisk z hloubky, tisk z výšky, tisk z plochy a sítotisk. Takové tisky jsou provedeny v omezeném množství, podepsány autorem a očíslovány, každý z nich je originálem.
- GUMOTISK
- dřívější název pro ofset. Ve fotografii jde o speciální způsob kopírování z negativu na papír potřený arabskou gumou znecitlivělou chromovými solemi. Tento způsob dovoluje lepší tónování, a tím zdůraznění určité nálady na fotografii.
- HAPPENING
- inscenovaná umělecká akce tvořená většinou spojením více uměleckých projevů - divadelním, hudebním, výtvarným, trvající pouze po dobu "představení".
- HLOUBKOVÁ BÁSEŇ
- kniha, kde na každém listu je výtvarný motiv a zároveň má každý list několik různě tvarovaných otvorů, přidáváním nebo ubíráním stránek při listování se mění výtvarný celek.
- CHIASMÁŽ
- koláž sestavená z velkého množství malých kousků výstřižků, často textových, řazených do geometrických útvarů.
- INSITNÍ UMĚNÍ
- - od slova insitní-vrozený, používá se pro označení naivního umění - neškolený projev. Nejznámějším naivistou byl Celník Rousseau.
- INTERAKTIVNÍ UMĚNÍ
- výtvarné dílo začne "ožívat" až po působení jiné síly, nejčastěji po dotyku diváka.
- KINETICKÉ UMĚNÍ
- využívá pohybu a světla, bývá spojeno s technikou. Poprvé se objevilo v Bauhausu.
- KOLÁŽ
- podle franc. slovesa coller - lepit, technika poprvé použita kubistickými malíři. Jedná se o nalepování kusů papíru, výstřižků apod. na plochu obrazu.
- KONCEPCE
- způsob pojetí, pochopení určitého jevu, situace, nápadu a jeho další zpracování.
- KONSTRUKTIVISMUS
- umělecký směr, má počátky ve 20. letech 20. století v Rusku, vycházel z futurismu, důraz je kladen na funkčnost, konstrukční a technickou složku.
- KŘÍDOVÁ KRESBA
- nejdříve se používala jen černá křída, později se doplnila bílou, konečně se kombinuje s rudkami v široké barevné škále, kresba křídou má blíž k obrazu.
- KUBISMUS
- umělecký směr výtvarného umění, architektury a designu, kde reálné tvary jsou záměrně geometricky stylizovány.
- KUBISMUS SYNTETICKÝ
- tělesa ztrácejí na obrazech svou hmotnost, vrací se barevnost, ale nezávisle na realitě.
- LITOGRAFICKÁ KŘÍDA a TUŠ
- speciální druhy pro kresbu na litorafickém kameni.
- LITOGRAFICKÝ KÁMEN
- jemnozrnný vápenec dokonale zbroušený do roviny.
- LITOGRAFIE
- technika tisku z plochy. Kresba na litografickém kameni provedená litografickou tuší nebo křídou se preparuje kyselinou dusičnou ve vodním roztoku arabské gumy, aby kámen odpuzoval mastné tiskařské barvy na nepokreslených místech. Tisk litografie se provede na litografickém lisu.
- MENHIR
- obrovský opracovaný kámen, zapuštěný kolmo do země, komplex menhirů vždy tvořil nějakou kultovní stavbu. Vznik tvorby menhirů se datuje do 2. tisíciletí před Kristem.
- MONOTYP
- z řečtiny, otisk obrázku nejdříve namalovaného olejovými barvami na skleněné desce.
- OLEJOTISK
- nejstarší druh fotolitografie, kdy se negativ kopíruje na litografický kámen pokrytý roztokem asfaltu v éteru a benzolu, vyvolá se terpentinovým olejem. Výsledný obrázek působí jako křídová kresba.
- PEROKRESBA
- zkráceně perovka, kreslířská technika (používá se i v litografii) používající jako nástroj pero (z rákosu, brku, kovové).
- PROLÁŽ
- výřez v obrazu je nahrazen tvarově shodným, ale motivově jiným výstřižkem.
- ROLÁŽ
- druh koláže, kdy jedna či víc fotografií nebo reprodukcí obrazů je rozřezána na proužky a poté střídavě lepena za sebou.
- RONDOKUBISMUS
- kubistický styl, kde ostré hrany jehlanu jsou vystřídány koulí, válcem, půlválcem. U staveb to jsou např. kruhové bašty vystupujících z pláště budovy.
- SECESE
- umělecký sloh (i stavební) počátku 20. století, silně dekorativní, rostlinné motivy, ornamenty. Typickým představitelem je A. Mucha, typickou stavbou pak Obecní dům v Praze.
- SERIOGRAFIE
- též sítotisk, tisková technika používaná v umělecké grafice. Tisková forma je v rámu napnutá síťovina, jejíž některé póry jsou opatřeny proti průniku barvy jiné naopak barvu propouští, a to v místech, která jako celek vytvoří tištěný obraz. Výtvarné zpracování síta se provádí buď ruční kresbou, nebo fotocestou. Výhodou sítotisku je možnost tisku na různé materiály, nejen na papír (sklo, kůže, dřevo ap.)
- SUCHÁ JEHLA
- grafická technika tisku z hloubky. Námět se vyrývá do měděné desky ocelovou jehlou. Název je odvozen od toho, že jde o suché rytí bez použití kyseliny.
- SURREALISMUS
- styl navazující na dadaismus, díla působí snově až fantaskně, často popírají přírodní zákony, smysl pro proporce apod. Autorem názvu je franc. básník G.Apollinaire.
- VERISMUS
- italský umělecký směr konce 19.stol., usiluje o věrné zobrazení skutečnosti, třeba i pomocí vlepování reálií do obrazů.
- XEROX
- tisk kopie na kopírce.
| |
| |
| | |
|